Cyberpunk, veya daha çok bilinen ikinci versiyonunun ismiyle anarsak Cyberpunk 2020, Mark Pondsmith’in yazdığı ve R. Talsorian Games tarafından 1988 yılında yayımlanan siberpunk temalı bir rol yapma oyunudur. 1990 yılında yayımlanan ve 2020 yılında geçen ikinci versiyonu nedeniyle, 2013 yılında geçen ilk versiyon daha çok Cyberpunk 2013 olarak bilinir. Cyberpunk 2020, Walter Jon Williams‘ın yazdığı Hardwired romanından esinlenilerek oluşturulmuştur; Hardwired ise Roger Zelazny‘nin Damnation Alley (Son Destan) romanına bir saygı duruşu niteliğindedir. Oyunda, artık siberpunk veya 80’ler dendiğinde akla ilk gelen imgelerden olan “içerikten ziyade biçim” ve glam rock gibi birçok öğe bulunmaktadır. Stephen Billias tarafından yazılan 1995 tarihli The Ravengers ve 1996 tarihli Holo Men isimli iki kitaba esin kaynağı olmuştur. Ayrıca The Witcher serisinin yapımcıları olan CD Projekt Red’in geliştirdiği yapım aşamasındaki RPG oyunu Cyberpunk 2077 de büyük ölçüde Cyberpunk 2020’ye dayanmaktadır.
Oyun, kaynak materyale oldukça sadık olmasıyla ön plana çıkar. Yüksek teknoloji ürünü silahlar ve sibernetik geliştirmeler gibi özellikleriyle oyunun odağı daha çok savaş sistemine kaymış durumdadır; öte yandan performans arttırıcı ilaçlar ve yoğun uyuşturucu kullanımı gibi özellikler göz ardı edilir. Yapay zekâ, genetik mühendislik ve klonlama teknolojisi gibi kavramlar da ana oyunda bulunmasa da zamanla yayımlanan eklentiler ile oyuna dahil edilmiştir. Oyuncuların bürünebilecekleri roller ise oldukça geniş bir yelpazeye yayılmış durumdadır: Psiko-bağlantılı silahlar ve keskinleştirilmiş reflekslere sahip sibernetik paralı askerlerden Armani takım elbiseler giyen, kalemlerinin bir hamlesiyle ulusal ekonomileri uçuran veya batıran mega-şirket yuppie’lerine* kadar birçok farklı karakter mevcuttur.
Cyberpunk 2020’nin temel kural sistemi seviye bazlı değil yetenek bazlıdır, oyuncular oyunda ilerledikçe yetenek setlerine harcayacakları puanlar kazanırlar. Her oyuncu uzmanlık alanı dışındaki yetenekleri de öğrenebilir, ancak bunun için “oyun-içi zaman” harcanmalıdır. Bu sistemin temelini, oyuncuların yeteneklerini siber teknoloji ile geliştirmeleri ve bu süreçte yavaş yavaş insanlıklarını kaybederek makineleşmeleri oluşturur. Her oyuncunun verilen temel kurallar içerisinden bir karakter sınıfı (“rol”) seçmesi gerekse de, yetenek sistemindeki esneklik sayesinde aynı role sahip iki kişinin birbirine benzer olması çok düşük bir ihtimaldir. Cyberpunk 2020 yetenek temelli olduğundan, role özgü özel yeteneklerin etrafında şekillendirilecek yan yetenekler çok geniş bir yelpazede çeşitlilik arz eden karakterler oluşturulmasına imkan sağlamaktadır.
“Friday Night Firefight” adı verilen savaş sistemi gerçekçilik üzerine kuruludur. Kurallarda, sadece gerçek silahlı çatışmalar ile TV’de gösterilen çatışma sahnelerinin arasındaki farklılıkları incelemek için birkaç sayfa ayrılmıştır. Oyun sistemi savaşları olabildiğince gerçekçi tutmaya çalışır. Hangi karakter olursa olsun, tek bir kurşun ölümcül bir yaralanmaya yol açabilir. Bu oyuncuları, siberpunkın sert ve hata kabul etmez doğasına uygun olarak, daha taktiksel ve derinlemesine düşünülmüş bir oyun planı kurmaya iter. Bir karakterin verebileceği hasar karakter geliştikçe artmaz. Bir karakterin daha az hasar almasının tek yolu ya vurulmama konusunda çok daha iyi olmaktan, ya bedeni sibernetik veya doğal kaslarla donatmaktan, ya da zırh giymekten geçer.
Cyberpunk 2020 adından da anlaşılacağı üzere 2020 yılında, içinde beş milyon kişinin yaşadığı, ABD’nin Los Angeles ile San Francisco arasındaki hayali şehri Night City‘de geçer. Çok büyük çaplı bir sosyo-ekonomik çöküşün ve askerî kanunlarla geçen bir sürenin ardından, Birleşik Devletler hükümeti ayakta kalabilmek için birkaç mega şirkete bel bağlamak durumunda kalmıştır. Bu da Night City’yi mega şirketler için dev bir oyun alanı haline getirmiştir. Oyunda geçen mega şirketlerin bazıları şunlardır:
- Arasaka: Japonya’yı bir süper güç haline getirmeye takıntılı bir megalomanyak CEO tarafından yönetilen dev bir Japon şirketi.
- Biotechnica: İtalyan bir biyoteknoloji, farmakoloji ve sibernetik şirketi.
- Euro Business Machines (EBM): Almanya merkezli bir bilişim şirketi (IBM ile olan benzerliği dikkat çekici).
- Infocomp: Dev think-tank ve enformasyon deposu.
- International Electric Corporation (IEC): Tüketici ürünlerinden ağır inşaat araçlarına, kurumsal finanstan sigortaya kadar birçok farklı alanda faaliyet gösteren Avrupa merkezli bir holding (General Electric’e açık bir gönderme).
- Kendachi: Japon silah üreticisi.
- Lazarus Group: Militech ile yakın bağlantıları olan bir Amerikan özel askerî sözleşme şirketi.
- Merril, Asukaga & Finch: Finansal analiz şirketi (Merrill Lynch’e açık bir gönderme)
- Microtech: Bilgisayar ve elektronik cihaz üreticisi (Microsoft’a bir gönderme).
- Militech: ABD hükümeti ve ordusuyla çok sıkı bağları olan bir Amerikan silah üreticisi ve paralı asker taşeronudur. CEO’su ABD’yi yeniden bir süper güç haline getirmeyi hedefler ve Arasaka ile kıyasıya bir rekabet içerisindedir.
- Mitsubishi-Sugo: Dev bir ulaşım araçları üreticisi.
- Network News 54: Amerikan televizyon şirketi.
- Orbital Air: Uzay taşımacılığı alanında tekel bir Afrika şirketi.
- Petrochem: Bir enerji endüstrisi devi.
- Raven Microcybernetics: Alanında lider bir sibernetik şirketi.
- SovOil: Bir Neo-Sovyet petrol devidir, petrokimya pazarının büyük bir çoğunluğunu kontrolü altında tutar.
- Trauma Team International: Sağlık sigortası, ön ödemeli felaketzede yardım programı, ön ödemeli muharebe arama ve kurtarma çalışmaları gibi alanlarda da faaliyet gösteren bir özel sağlık şirketidir. Trauma Team ekipleri hava ambulanslarıyla hasta ve yaralıları tehlikeli bölgelerden alır ve acil yardım tesislerine götürürler.
- World News Service: Dünya çapında yaygın bir haber ağı şirketi (Associated Press’e benzemektedir).
- World Satellite Communications Network (WorldSatCom): Dev bir uydu haberleşme sağlayıcısı.
- Zetatech: Bir yazılım, siberuzantı, robotik ve sibernetik üreticisi.
Oyundaki roller:
- Cop: Geleceğin polisleri. 21. yüzyılın acımasız sokaklarının kanun adamları.
- Corporate: Kurnaz iş adamları ve multi milyonerler.
- Fixer: Arabulucular, kaçakçılar, iş bitiriciler ve bilgi simsarları.
- Media: Gerçeği bulmak için gözünü budaktan sakınmayan muhabir ve gazeteciler.
- Netrunner: Sibernetik bilgisayar korsanları.
- Nomad: Otobanlarda gezen kolcular ve yol savaşçıları.
- Rockerboy: Otoriteyle savaşmak için müziği kullanan asi “metal-kafalar”.
- Solo: Kiralık suikastçılar, fedailer, katiller ve askerler.
- Techie: Genellikle kötü niyetli mühendis ve teknisyenler.
Oyunun sağlam arka planı Cyberpunk dünyasını derinden etkilemiş ve kült haline gelmiş birçok güçlü karakter ortaya çıkarmıştır. Şimdi bu karakterlere de kısaca bir göz atalım:
Alt Cunningham
Dâhi bir Netrunner ve programcıdır, bir netrunner’ın zihninin haritasını kopyalamayı veya dijital bir ortama aktarmayı sağlayan Soulkiller adındaki programın beta versiyonunu yazmıştır. Arasaka onu kaçırmış ve programın nasıl yapılacağını zorla zihninden çekip almıştır. Ardından programı modifiye ederek hem bir Sysop’un istediği zaman dijital ortamda sorgulayabileceği, hem de netrunner’ın zihninin kopyasını çıkardıktan sonra beynini kızartacak çok daha ölümcül bir versiyonunu yapar.
Programın bu versiyonunu, artık bir işlerine yaramayan Alt üzerinde kullanırlar. Dijital “hayaleti” serbest kalarak Net’e kaçar, ancak fiziksel bedeniyle bir daha asla bir araya gelemeyecektir.
Johnny Silverhand
Gümüş-krom bir siberuzuv kola sahip, ünlü ve idealist bir Rockerboy şarkıcı ve gitaristtir. Kolunun kaybından ve yakın arkadaşları ile ailesinden birçok kişinin ölümünden sorumlu tuttuğu Arasaka’ya karşı derin bir kin gütmektedir. Alt’ın eski erkek arkadaşıdır.
Ünlü müzisyen Kerry Eurodyne ile birlikte Kromatik Rock grubu Samurai’de yer almıştır, en çok bilinen şarkıları arasında “Chippin’ In” ve “Never Fade Away” bulunur.
Rache Bartmoss
Net’teki gelmiş geçmiş en iyi (ve en paranoyak) hacker olan Bartmoss, Hound and Demon program serisinin yaratıcısıdır. Rache yıllarca yakalanmadan kaçtı ancak ya şanslı bir Sysop’un elinde, ya da Net’te çok uzun süreler kaldığı için gıdasızlığın ve dehidrasyonun sebep olduğu kötü sağlık koşulları nedeniyle, 2021’de kalbi durdu. En üst kalite bir yaşam destek ünitesine sahip olmasına rağmen kimseye yerini söylemeyecek ve kurtarılmasını sağlayacak bir iz bırakmayacak kadar paranoyak olduğundan kurtarılamadı.
Tüm zamanını, bir buzdolabı gibi kamufle edilmiş olan bir kriyojenik dondurucu içinde geçirirdi, buna rağmen, Dördüncü Şirket Savaşı’nın açılış salvolarında oynadığı rolle ölümüne dek Net’teki en iyi hackerlardan biri olarak kaldı.
Arasaka Saburō
Yalnızca Japonya’yı değil, Üçüncü Dünya’nın büyük bir kısmını da (Amerika dahil) hakimiyetinde bulunduran Arasaka Şirketi’nin sinsi ve inanılmaz ölçüde yaşlı lideridir. Japon hükümetini, ordusunu, organize suç örgütlerini ve birçok irili ufaklı şirketi kontrolü altına almayı başarmıştır.
Bu yüzden, tarihin bu dönemini “Arasaka Şogunluğu” olarak adlandıranların sayısı hiç de az değildir. 1919 yılında doğmuştur ve sol kolu protezdir.
Morgan Blackhand
Anotlanmış bir siyah-krom siberuzuv kolu olan pragmatik bir Solo. On yılları bulan operasyon tecrübesi ve yetenekleri sebebiyle “Soloların Solosu” olarak bilinir.
*Yuppie: Young Urban Professional, 1980lerde türetilen ve mega şehirlerde çalışan genç profesyonel beyaz yakalıları nitelemek için kullanılan bir tanım.