Matrix filmlerindeki sahnelerde kullanılan renkler, farklı durumları ve varoluş şekillerini temsil eder. En belirgin olanı şüphesiz yeşil renktir. Yeşil, aklı temsil etmektedir. Örneğin gerçek olmayan, sadece aklın var olabildiği, kuralların akıl ile eğilebildiği Matrix, yeşile çalan bir renktedir. Hatırlayacağınız gibi ilk Ajan Smith‘in takım elbisesi de yeşilimsidir; fakat 2. filmde Smith, artık sistemin bir parçası olmadığı için elbise rengi diğer ajanlardan farklı olarak siyaha dönüşmüştür.
Yeşilden sonra dikkat çeken bir diğer renk ise mavidir. Mavi, elle tutulur olan gerçekliği temsil eder. Hovercraftlar’ın içi, gezdikleri kanallar, Zion‘daki ana liman gibi yapıların hepsi mavimsidir. Bedenin gerçek dünyadaki varlığı ile aklın matrix’teki mücadelesi bu iki renk ile ayrılır. İlk film bunun üzerine kuruludur.
2. filmde görmeye başladığımız sarı renk ise makinelerin özünü, bir diğer ifadeyle ruhunu temsil eder. Mimarı bir tanrı, makine şehrini de cennet olarak düşünebiliriz. Wachowskiler’in analoji olarak kullandıkları klasik Hristiyan doktrininde cennet kusursuzdur. Her şey kesinlik içerir. İnsanlarda ise özgür irade vardır ve özgür irade, kusursuzluk ile kesinliğin düşmanıdır. 2. film bunun üzerine kuruludur demek yanlış olmaz. Ayrıca Budist öğretilerdeki üçüncü göz ile görme (6. his de denilebilir) olayını da, Neo‘nun kör olduktan sonra içindeki Smith’i ve ardından makine şehrini görmesi ile bağdaştırabiliriz. Seraph‘ın matrix içinde sarı olmasını ise, kendisinin matrix kaynaklı bir program olmamasına bağlayabiliriz.
Kırmızı rengi ise makinelerin gözlerinde, matrix ekini olan insanların küvezlerinde ve 3. filmde Merovingian ile Persephone‘un kıyafetinde görüyoruz. Bu renk diğer üç renge göre bir gerçekliği belirtmiyor. Fakat bozulmuşluğun sembolü. 2. filmin başında gözaltına alınan Morpheus‘un kıyafeti kırmızı. Benzer şekilde Commander Lock‘a karşı çıkan ve Morpheus’un peşinden gidecek olan kaptanlar da (ekipleri ile birlikte) konsey toplantısında kırmızı kıyafet giymekteler.
Son olarak beyaz; bilinmeyenin ve gizemin rengi olarak çıkıyor karşımıza. Neo 2. filmde kaynağa girerken, 3. filmde ise tren istasyonunda uyanırken baskın. Anahtarcı ve Seraph ile girdikleri programdakı arka kapıların olduğu koridor beyaz. Son olarak Smith yok edilirken parlayan ışıkların da beyaz olduğunu belirtmekte fayda var.
Hazırlayan: Taylan Kasar